SELAMAT DATANG KE BLOG HARIANKU

USAHAWAN INTERNETADSENSE REVENUEINTERNET MARKETING

DISEASE INFORMATIONVISIT MALAYSIABLOGGING

 

 

Thursday, May 17, 2007

Cara Elak Iklan Ketika layari Internet

Salam semua,
Blog harianku kali ini nak saya kongsi satu tips cara-cara untuk mengelakkan iklan yang selalu menganggu apabila kita melayari internet.
Ada beberapa cara kemasukan iklan yang digunakan untuk menarik perhatian ketika pengguna melayari laman web. Antaranya pop up, pop under, penggunaan flash dan sebagainya.Ada juga iklan dihasilkan menggunakan program yang dipasang tanpa pengetahuan pengguna (spyware) atau dipasang dengan pengetahuan pengguna (adware).
Beberapa langkah pencegahan atau pengurangan kemasukan iklan boleh anda lakukan adalah seperti berikut:
  • pastikan OS menggunakan patch terkini kerana program malware akan mengeksploitasi setiap kelemahannya.
  • jika menggunakan Internet Explorer, pastikan gunakan patch terkini. Anda boleh juga menggunakan browser alternatif seperti Mozilla Firefox (mozilla.com) atau Opera (opera.com).
  • baca kotak popup sebelum klik "OK". Ada juga iklan yang menyerupai kekotak dialog dari windows. Pastikan anda klik 'X' dan bukan "OK".
  • jika menggunakan Firefox, anda boleh dapatkan perluasan seperti "NoScript" untuk membenarkan penggunaan Javascript di laman-laman web tertentu yang anda percaya. Untuk mengelak iklan dari jenis flash pula, anda boleh dapatkan perluasan "Adblock".
  • jangan melayari laman web yang diragui, seperti porno, cracks, dan warez.
  • dapatkan program anti spyware seperti Spy Bot Search & Destroy, IE-SPYAD, Spyware Blaster dan Windows defender (masih dalam beta) untuk mengesan program yang diragui. Anda juga boleh menggunakan program berkenaan serentak tidak semua program boleh mengesan segala spyware dan malware.
  • browser terkini seperti Firefox, Internet Explorer dan Opera, kini mempunyai pilihan untuk menghalang pop-up. Aktifkan ciri itu.
  • jangan pasang program-program dari laman web yang diragui.

Saya harap posting kali ini dapat memberi panduan kepada anda semua..

Selamat berblog

No comments:

Add BLOG HARIANKU to Newsburst from CNET News.comAdd to Google Reader or HomepageSubscribe in NewsGator OnlineSubscribe in RojoAdd to My AOL

Subscribe in FeedLoungeAdd to netvibesSubscribe in BloglinesAdd to The Free DictionaryAdd to PlusmoSubscribe in NewsAlloy

Add to Excite MIXAdd to netomat HubAdd to flurryAdd to WebwagAdd to AttensaAdd BLOG HARIANKU to ODEO

Subscribe in podnovaAdd to PageflakesPowered by FeedBurner